İhya Okumaları
İhya-u Ulumi'd-din Okumaları
Üniversitemiz Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığına bağlı olarak faaliyet gösteren The Medeniyet Topluluğu olarak 28/05/2025 Çarşamba günü saat 14.30’da başlayıp 15.00’te sona eren etkinliğimiz İlahiyat Fakültesi B blok 197 nolu sınıfta düzenlenmiştir. Üniversitemiz akademisyenlerinden Doç. Dr. Selami Erdoğan hocamız anlatımı yapmıştır. Bu haftaki konumuz İmam Gazzali’nin eserinde bahsetmiş olduğu “Müminlerin hatalarını görmemek gerekiyor.” idi fakat böyle yapıldığı
takdirde düşmanı nasıl tanıyacağız? Bize dost gibi görünen ama içimize giren düşmanlar olabilir. Bunlardan yola çıkarak buğzu fillah hubbu lillah yani Allah için sev Allah için nefret etmek nasıl mümkün olur, nasıl bu düsturu hayatımıza yerleştirebiliriz konuları üzerine münazara ettik. Derse bu hafta beş kişi katılım sağlamıştır. Derslerin amacı İmam Gazzali’yi ve kıymetli eseri İhyâ-u Ulûmu’d-dîn’i tanımaya yöneliktir. “İhyâ-u Uûmi’d-dîn” (din ilimlerinin yeniden canlandırılması) şeklindeki isminden, kısa önsözdeki açıklamalardan ve içeriğinden anlaşılacağı üzere müellif bu eseri, yozlaştığına inandığı İslâm ümmeti için topyekûn bir ıslah ve ihya projesi olarak hazırlamıştır. Gazzali’nin İhyâ-u Ulûmî'd-din kitabını yazmasının asıl amacı; kendi dönemindeki insanların, dini ilimlere bir meslek, bir iş olarak yönelmeleri ve o ilimleri kullanarak dünyevi bir takım maksatlara erişmek istemeleridir. Günümüzde de dini ilimlerin sadece üniversite bitirmiş olmak, doktora yapmak ya da bir yerde görev alıp para kazanmak, statü kazanmak gibi dünyevi amaçlarla tahsil edilmesi aynı kapsamda değerlendirilebilir. Halbuki o ilimleri tahsilden asıl maksat, dünya ve
ahirette saadete ulaşmak, Allah Teala’nın rızasını kazanmayı sağlamaktır. İmam Gazzali, dönemindeki insanlara bunları hatırlatmayı bir görev olarak görmüştür. İlim tahsili, uhrevi maksadın değil de dünyevi maksatların aleti haline geldiği için; Gazzali, dünyevi ilimlerin ihyasını ve niyeti öncelemiştir. Bu sebeple İhya Okumaları derslerini çok kıymetli buluyoruz.